- Ana Sayfa
- Blog
- Yaşam Diğer
SWOT Analizi Nedir? Nasıl Yapılır?
SWOT Analizi Nedir? Nasıl Yapılır?
SWOT analizi, güçlü ve zayıf yönler ile fırsat ve tehditleri birlikte değerlendiren stratejik bir yöntemdir.
SWOT analizi işletmelerin veya bireylerin durum değerlendirmesi yapması adına kullanılan bir tekniktir. İşletmelerin piyasa şartlarında rakiplerinden öne çıkması, iş stratejileri, plan ve projeler geliştirmesi için kullanılan bir analiz yöntemidir. İşletmelerin zayıf ve güçlü yönlerini, firmalar için sunduğu fırsatlarını ve tehditleri maddeler halinde ele alarak mevcut durumun analiz edilmesini sağlar. Böylece durum değerlendirmesi sonucunda zayıf yönleri güçlendirmek ve olası riskleri yönetmek için stratejiler geliştirmek mümkün olabilir. Güçlü yönleri kullanarak piyasada öne çıkmak, fırsatları doğru değerlendirerek iş ağını genişletmek için yeni projeler gerçekleştirilebilir.
SWOT Analizi Nedir?
SWOT açılımı; strength (güçlü yönler), weakness (zayıf yönler), opportunities (fırsatlar), threats (tehditler) şeklindedir. Yapılan analiz de iş ile işletmenin geliştirilmesi amacıyla güçlü ve zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler olmak üzere 4 madde üzerinden gerçekleştirilen bir değerlendirme yöntemidir.
SWOT Analizi Neden Yapılır?
SWOT analizi, iş yönetimi ve organizasyonlarında yeni stratejiler oluşturmak ve projeler geliştirmek için yaygın olarak kullanılır. Güçlü ve zayıf yönler işletme ve firmaların mevcut durumunu değerlendirirken, fırsatlar ve tehditler ise dış çevreden kaynaklı ortaya çıkan faktörlerin analiz edilmesini sağlar. SWOT analizi soruları ve unsurlarını doğru bir değerlendirme ile ele alarak işletmenizin mevcut durumunu inceleyerek gelecek stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.
SWOT Analizi Nasıl Yapılır?
SWOT analizindeki güçlü ve zayıf yönler işletmelerin ya da projenin mevcut durumunun, kaynaklarının değerlendirilmesini sağlar. Bu başlıklar altında işletmelerin kendi içerisinde öne çıkan pozitif dinamikleri ele alınmalıdır. Örneğin, firmaların insan kaynakları, iş süreçleri, kurumsal yapısı, finansal kaynakları, yönetim ve liderlik stratejileri, ürün ve kalite standartlarındaki iyi yönler dikkate alınarak mevcut durum değerlendirilmelidir. Zayıf yönler başlığında ise işletmelerin kendi kurumsal yapısındaki negatif etkenler ele alınmalıdır. İş süreçlerindeki aksaklıklar, finansal kaynaklardaki sorunlar, ürün ve kalite standartlarındaki eksiklikler gibi farklı etkenlere odaklanılmalıdır.
Fırsatlar ve tehditler başlığı ise işletmelerin iç dinamiklerinde değil dış çevre koşullarına odaklanır. Dış çevre ve piyasadaki fırsatlar, olası riskler bu maddelerde ele alınır. Örneğin, fırsatlar başlığında işletmeler için piyasada kurulabilecek iş birlikleri, markalaşma sürecindeki gelişme adımlarına yer verilmelidir. Tehditler başlığında ise piyasa koşullarına göre rakiplerin durumu, rekabet şartlarındaki olası riskler ele alınır. Firmaların mevcut durumu zayıf ve güçlü yönler ile değerlendirilir. Durum analizinin ardından piyasa koşullarındaki tehditler ve fırsatlar ele alınarak yeni stratejiler, projeler ve iş birliklerinin geliştirilmesi hedeflenir. Fırsatların değerlendirilerek piyasa koşullarında işletmelerin büyüme hedeflerine ulaşması için proje ve stratejileri belirlenebilir. Tehditler başlığında ele alınan piyasa koşulları veya rakiplerden kaynaklı risklerin ise yönetimi, bu sorunlar için çözüm yöntemlerinin ortaya konulur.
SWOT analizi için ilk olarak hem iç çevre hem dış çevre koşullarını inceleyerek ve ihtiyaçlarınızı belirleyerek mevcut durumu analiz etmelisiniz. Sonrasında bir tablo oluşturarak değerlendirmelerinizi maddeler halinde değerlendirmelisiniz.
SWOT Analizi Unsurları
SWOT analizi yaparken değerlendirme maddelerini güçlü ve zayıf yönler, fırsatlar, tehditler başlıklarında ele alabilirsiniz.
Güçlü ve Zayıf Yönler
Güçlü ve zayıf yönler başlığında işletmenizin kurumsal yapısı ve iç dinamiklerine odaklanmalısınız. Firmanızın iç dinamikleriyle ilgili olan kurumsal yapı, insan ve finans kaynakları, yönetim ve organizasyon detayları, AR-GE, ürün ile kalite standartları, fiziki, teknik, teknolojik altyapının olumlu ve olumsuz yönlerini bu başlıklarda ele almalısınız. Eğer firmanızda güçlü ve yetenekli bir çalışan kadrosu, yeterli mali finansman varsa bunu firmanızın gelişmesi, ilerlemesini sağlayan güçlü yönler başlığında maddeleyebilirsiniz. Örneğin, işletmenizde AR-GE çalışmaları, fiziki ve teknik altyapı üretim, kalite standartlarını geliştirmek için yeterli değilse buna da zayıf yönler başlığında yer vermelisiniz. Böylece analiz sonucunda durum tespiti yaptıktan sonra zayıf yönleri geliştirmek için kullanılacak araç, ekip ve yöntemleri daha kolay belirleyebilirsiniz.
Fırsatlar ve Tehditler
Fırsatlar ve tehditler başlıkları işletmelerin dış çevre, piyasa koşulları ve rakiplerin durumunu değerlendirebilecekleri maddelerdir. Örneğin, piyasa koşullarındaki rekabet ve pazar şartları, enflasyon gibi işletmenizin durumunu olumsuz etkileyen faktörleri tehditler başlığında ele almalısınız. Eğer teknolojik gelişmeler ve yenilikler, ekonomik büyüme, yeni pazarlara açılma, tüketici davranışları ve trendler gibi işletmenizin ilerlemesine katkı sağlayacak etkenler söz konusu ise bunları da fırsatlar başlığında değerlendirmelisiniz.
SWOT Analizi Faydaları
Analiz iş yönetimi ve organizasyonları, araştırma ve geliştirme, proje üretme gibi farklı sahalarda SWOT analizini kullanabilirsiniz. Bu yöntemi kullanmanın sağladığı faydalar şu şekildedir:
İşletmelerin veya bireylerin iç dinamikleri ve dış çevre koşullarını değerlendirmesini sağlar.
Yeni projeler, stratejilerin belirlenmesini kolaylaştırır.
Potansiyel risklere çözüm üretilmesini sağlar. Risk yönetiminin planlanmasına imkan tanır.
Örnek swot analizleri inceleyerek işletmenizin mevcut durumunu değerlendirerek gelecek stratejilerini belirleyebilirsiniz. Hayalinizdeki işletmeyi kurmanız için ihtiyacınız olan iş yeri sigortası ve diğer güvenceler için Türkiye Sigorta hizmetlerini tercih edebilirsiniz.
SWOT Analizi Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
SWOT Analizini Kim Buldu?
Bu yöntem 1960’lı yıllarda Albert Humphrey tarafından geliştirilmiştir. İş yönetimi ve organizasyonlarının yanı sıra araştırma ve bilimsel çalışmalarda bu analiz yönteminden yaygın olarak yararlanılır.
SWOT Analizinde Fırsatlara Ne Yazılabilir?
Analizde güçlü ve zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler olmak üzere farklı maddeler yer alır. Fırsatlar başlığına işi veya araştırmayı, bilimsel çalışmayı güçlendiren, destekleyen ve gelişmesini sağlayan etkenler yazılmalıdır. Dış çevre veya rakipler tarafından iş veya araştırmalarda sunulan fırsatlar, ayrıcalıklar bu bölüm başlığında değerlendirilmelidir.
Bireysel SWOT Analizi Nedir?
Bireysel SWOT analizi kişinin kendi hayat yolunda durumunu değerlendirmesi, karşılaştığı fırsatlardan faydalanması veya olası sorunları yönetmesi için kullanılan bir yöntemdir. İş fırsatları, olası risk yönetimlerinin analiz edilmesini mümkün kılar.
SWOT Analizi Hangi Aşamada Yapılır?
Bu yöntem herhangi bir iş ya da araştırmaya başlamadan önce durumun analiz edilmesi ve değerlendirilmesi amacıyla kullanılır. Ancak iş süreçlerinde ve sonunda da yapılan analizler farklı zamanlardaki durumların karşılaştırılmasını sağlar. Bu nedenle işe başlamadan, süreç devam ederken veya sonuçlandığında analiz yapılabilir.






